Thursday, May 3, 2012

Misteri Si Pokok Tua


Ada sebatang pokok. Tinggi dan berusia. Tapi masih kuat berdiri disokong akar akar yang kecil tapi berbilang. Tapi, pokok itu menyimpan berjuta juta misteri. Sebab apa? Hmm. Ceritanya macam ni... 

Leman : weh semuaa! dengaq dengaq sini. aku nak buat pengumumannn! 
LainLain : Eh. Apesal pulak ni?
Leman : Ni..ni.. aku dengaq tadi cikgu sembang, nak tebang pokok ara kat padang tuhh..
LainLain : Wuisshhh. Pokok berantu tuh ? Ade brann ke? Haha
Leman : Entah. Jom la sebukkan diri pi tengok. Jom Jom!
LainLain : *Berlari mengikuti Leman ke padang sekolah*

Sampai saje kat padang... 
LainLain : Wahh. betullah Leman. Dahsatt ni.
Leman : Aku jamin, mesti pokok ni tak dapat dibakaq. Dulu time nak kena tebang pun, demam habih tukang tebang tu, tetap berdiri tegak jugak pokok ni . Puaka betol! Seram ah.
LainLain : Betol betol Leman. Kitorang sokong. Tunggu dan llihat.. Jeng jeng jeng.

Lima minit kemudian.
Leman : Ha kann? Aku cakap . Penat je prepare nak bakaq semua. Sikit je api naik. Tak terbakaq kot pokok ni. SAH SAH SAHH! Memang ada benda ni. *padahal hujan*

Sejak haritu, pokok yang dikatakan 'berpuaka' tu ibarat menyembunyikan misteri kepada budak budak sekolah aku. Aku pun terpengaruh sama. Nama pokok tu pokok ara. Asal je ada pokok ara, semua kawan aku dan aku judge berhantu. Lepastu , lama lama perhatikan pokok tu dengan mata yang tajam kononnya taktakut dengan segala misteri. Tak berhenti situ je, sebulan dua bulan lepas tu.. 

Leman : weh wehh. cepat . jom pegi padang. pokok ara beranak. ada misteri baru.
LainLain : *lari pergi padang*

Pokok ara bermisteri sering jadi buah mulut aku dan kawan kawan menyebarkan cerita cerita seram. Itu ini. Persoalannya , betulkah bermisteri? Haishh. Biasalah zaman kanak kanak innocent , semua nya misteri. Alahaii, rindunya zaman sekolah rendah. 

pinjam gambar google. 

pinjam gambar sini

p/s : Leman adalah bukan nama sebenar. 
p/s: latar tempat : SKTP
24 comments on "Misteri Si Pokok Tua"
  1. misteri sungguh.... cantik la pokok tu mcm bongzai :D

    ReplyDelete
  2. hahaha.. zaman sekolah zaman innocent :)

    ReplyDelete
  3. Haha. Memang zaman sekolah macamtu. Teringat jugak dulu sibuk kecoh pasal bunian lah apa lah. Haihh --"

    ReplyDelete
  4. hee yek2 je misteri..kadang2 org tokok tambah cite utk sedap hee
    tp ada jugak yg mmg betul2 bpenghuni :)

    ReplyDelete
  5. @Cik FaRiZaM : hheheh. pinjam pokok kat google :D

    ReplyDelete
  6. @sis92 : hahah. tapi kebanyakannya tokok tambah je kann ? hmm, tapi takpe. boleh buat koleksi :D

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum tuan blogg, ehh. tapi bukan pokok ara tu memei ada penunggu ehh ? Hikhik . Thanks singgah belog eme yer. Kenyit mata sikit. winkwink ;]

    ReplyDelete
  8. @emeliena : oh? betulke ada ? tetiba masuk mode takut. betulkeni?

    ReplyDelete
  9. nanti boleh masuk misteri nusantara... jangan biarkan hidup anda di selubungi...... misteri.....

    ReplyDelete
  10. tade gambar pokok ara betul2 ke? huhuhu

    ReplyDelete
  11. time budak budak. basikal jatuh sendiri pun ckp ada hantu tolak kan. padahal angin. cisss. haha

    ReplyDelete
  12. hahaha.. btol2.. sokong! sya time bdk2 dulu serius naif gile. Dh besar2 bru nk sdar. hehe *besar la sgt* :P

    ReplyDelete
  13. @Muhamad Asyraaf : cecece, dah besar la sekarangg ni ha?

    ReplyDelete
  14. Hehe lawak kan if teringat zaman skola rendah dulu..rasa cm nk balik ke zaman tu lahh..banyak kenangan..

    ReplyDelete
  15. haha ^^ suke bace entry nie.. mmg mengimbas kengan time skola rndh.. dulu kat skola arisa pown ad pokok rendang.. pokok tue mmg menakutkan.. n byk spekulasi bdk2 skola ngn pkok tue.. hehe ^^

    ReplyDelete
  16. pokok dan hantu selalu di kait kan
    wuuuu T.T

    ReplyDelete
  17. jom kite masuk skola rendah semula.. hahaaha !

    ReplyDelete
  18. kaannn...innocent je dulu dulu.byk cerita yg skrg aku rasa merapu jd hot stuff giel masa dulu.hahahah..

    meja sekolah skrg cantek.dulu dulu kayu je.

    ReplyDelete
  19. @Hanie Dew : haah. sekarang meja warna warni .

    ReplyDelete

Leave your comment below.